tisdag 22 mars 2011

Ingen reinkarnation ingen buddhism?

När ens hjärta öppnar sig till allt som är möjligt,
så är det få saker som behöver bevisas.

Det är mer att tillåta sig att erfara,
göra det möjligt att se känna etc

Behovet av bevis blir ofta ett stort hinder inför möjligheten
att uppleva allt som det verkligen är…

Det nyfikna sinne som öppnades av Morfar Sam
är just det fönster i tillvaron som gör det möjlig idag att
meditera, studera och sträva mot allas vår upplysning.



När jag var runt fem så låg min morfar inför döden på Lunds Lasarett.
På den tiden fick inte barn följa med in på en så allvarlig avdelning.
Jag fick vänta i entrén, på detta gigantiska sjukhus.

Morfar Sam sken upp när han fick reda på att jag var där,
trots några våningar skilde oss åt så var vi i varandras hjärta, helt nära.
Så jag var inte ledsen, för även efter sin död så var han nära mig.


MEN... Vi får aldrig fastna i våra idéer och koncept. Vi måste använda språket och tänkande för att gå bortom det relativa och konceptuella. Tänkandet är fast i vara eller icke-vara, verkligheten är bortom dessa. Tänkandet är alltid med nödvändighet dualistiskt, verkligheten är bortom dualism.

Lita till din intelligens och ditt tänkande, men se samtidigt att det finns en djupare verklighet bortom det som måste upplevas. Se till att meditera åtminstone lika mycket som du filosoferar.

Inga kommentarer: