tisdag 7 september 2010

Damn you're so sexy bitch

Såklart att människor bemöter dig som ett gnälligt fruntimmer om du beter dig som ett. Det är väl ingen idé att lipa om det i krönikor, vad ska ändras då? Actions speak louder than words liksom. "Varken kvinna eller man blir förtryckt som inte låter sig förtryckas". Och så vidare.
Så tyckte jag innan. Innan jag landade i dubbelmoralen där jag nu simmar omkring.

Efter en serie oförutsedda händelser började jag nämligen fundera lite på det där, nyansera min något tonårsnaiva inställning. Jag började uppmärksamma små situationer, och jag började påpeka dem. När den gubbiga läraren sa "detta kan ju inte tjejer, eller hur killar HÖHÖHÖ" pep jag men hallå vänta lite nu.
Och då blev det verkligt intressant. Då började människor, framför allt de med snopp, reagera tillbaka! Om jag sa "nittio procent av olyckorna i trafiken orsakas av män" så var där alltid en man som sa "men männen kör oftare än kvinnor". Om jag sa att alla sexförbrytare är män, var där alltid någon kille som kände sig tvingad att högljutt påpeka att en procent faktiskt är kvinnor.

Det är uppenbarligen väldigt känsligt det här. Och otroligt roande. Snart började jag slänga till höger och vänster med fakta som att 99 procent av världens alla tillgångar ägs av män, och att fler kvinnor dör av våld i hemmet än de människor som dör i väpnade konflikter - bara för att se vilka möjliga försvarsargument som skulle hostas upp. Såklart blev jag väldigt snart stämplad som någon slags überfeminist. Också rätt så roande.
Men ungefär här uppstår något slags problem. Jag känner mig inte som stereotypen av überfeministen. Min favoritlåt är ju Sexy Bitch med David Guetta och Akon och jag tycker smink är den bästa uppfinningen sedan hjulet. Det är väl också kvinnoförtryckande, en del i någon slags patriarkal samhällsstruktur? "Damn you're so sexy bitch!". Allt blev väldigt förvirrat. Beyoncé, som jag alltid tyckt var en stark kvinnokämpe, står ju faktiskt i sina videos i princip naken och ålar sig med kåt blick in i kameran. För vem då?

Man ska leva som man lär som det heter. Jag vet inte hur jag ska leva och hur jag ska lära, för jag kan bara inte sluta gilla Sexy Bitch. Det är ju en skitbra låt. Jag får helt enkelt fortsätta att komma med jobbig fakta och pipa till då nästa gubbe säger något idiotiskt om brudar. Förhoppningsvis blir jag klok på att en dag, men fram tills dess fortsätter jag sminka mig och dansa vidare till Guettas fenomenala beat.

Inga kommentarer: